Beeldvorming en imago kunnen je als recruiter soms flink in de weg zitten. Ik moet daar aan denken als ik in de bus zit en het wervingsfilmpje voor chauffeurs voorbij zie komen. Het is mooi gemaakt en eerlijk gezegd zie ik mezelf best rijden op die grote bus door de provincie die ik zo goed ken uit een vorig leven als journalist. Als we foto-onderwerpen nodig hadden voor de krant, maakten we vaak een rondje door het verspreidingsgebied om te kijken of er ergens nog een kerk in de steigers stond of iets dergelijks. Die tic is nooit meer overgegaan.
Of deze interesse ook geldt voor de andere passagiers, vraag ik me af. Het fraaie landschap is wel de enige pullfactor in het filmpje.
Als gebruiker van de bus heb ik ook andere ervaringen. Ik woon aan bijna het einde van een route en mijn stop wordt nog weleens overgeslagen, omdat de chauffeur op tijd bij zijn laatste halte moet zijn. Daar wordt hij streng op afgerekend. Niks lekker cruisen. Dan is er nog die kwestie uit de actualiteit van een tijdje geleden dat je als bestuurder niet mag plassen als je moet, want ook dat kost tijd. En ik zou niet graag de ritten met de stapbussen in het weekend doen.
Hoe leuk het er ook uitziet – op je gemak over provinciale wegen rijden – het haalt me niet over om chauffeur te worden. Het is té mooi en past niet bij mijn beeld van het vak.
Het filmpje was sterker geworden als beeldvorming en imago erin waren benoemd. Iemand op tijd ergens afleveren is serieus werk. Stel dat het bijvoorbeeld om een bevalling gaat. Moeder blij, de arts die een duim opsteekt en de chauffeur die het zweet van zijn voorhoofd wist en vervolgens een plasje pleegt voor hij verder rijdt. Zo’n vorm van storytelling maakt het al spannender en realistischer.
Verder denk ik dat meer mogelijke chauffeurs, zoals ik, opzien tegen rijden met uitgaanspubliek. Maar er zullen ongetwijfeld nachtportiers zijn die een carrièreswitch zien zitten en interesse hebben. Met een beetje tweaken, maak je de functie interessanter en kun je nieuwe doelgroepen aanboren om onder te werven.
Kortom: grijp niet te snel naar een middel, zoals een filmpje, om te gaan werven. Check eerst je huidig imago in de markt en kijk dan of je van daaruit naar het gewenste imago kunt komen. Niet andersom. En beperk je niet in het aantal pullfactoren om mensen over te halen.
De mededeling waar ik kan solliciteren, krijg ik niet mee. De bus neemt met (te) hoge snelheid een verkeersdrempel.
Lees ook op Frankwatching: Met een imagokloof is het lastig campagne voeren