Blog

Dennis en Danny leuken hun functies op en worden door LinkedIn netwerk op het schild gehesen

e organisatie van Dennis (recruiter) en Danny (interim-manager) ontsnapt – net als veel andere bedrijven en instellingen – niet aan kostenbesparing als gevolg van de Coronacrisis. Het vet moet van de botten en gedwongen ontslagen bij de staf zijn onvermijdelijk.

“Daar liggen kansen”, had Danny gezegd. Om er aan toe te voegen dat zijn tijdelijke contract was omgezet in een vaste aanstelling als Corporate Implementation Director. “Wij gaan niet reorganiseren, maar dynamischer werken!” Vervolgens zocht hij naar een filmpje op LinkedIn van een concullega bedrijf om te laten zien hoe dat er uit ziet.

En nu was Dennis aan de beurt om te horen of hij mocht blijven. Het was waarschijnlijk te duur om hem op straat te zetten, maar met Danny had hij louter slechte ervaringen.

“Ik zal maar met de deur in huis vallen Dennis. Jouw functie verdwijnt, maar jij niet.” Er viel een pijnlijke stilte.

“De ROI van recruitment moet omhoog. We moeten sneller mensen aannemen en daarom concentreer jij je voortaan uitsluitend op het voortraject. Jij wordt mijn Talent Acquistition Manager.”

“De markt is gunstig voor ons Dennis. Jij selecteert kandidaten met een mooi CV en vinkt alvast het salaris af. Zo tackelen we die dealbreker. De interviews en de rest van de procedure doen de teams verder zelf.”

Na hem was zijn collega aan de beurt. Zij werd benoemd tot Recruitment Marketeer, met verder dezelfde functieomschrijving als hij. De staf werd aangevuld met een: Workplace Wellness Insider, een Branding Executive, een Human Factors Analist en, omdat corpcomm voortaan ook onder Danny viel, een Chief Response Administrator, tevens plaatsvervanger. Naar een Dynamic Web Supervisor werd nog gezocht.

Toen Dennis – na stevig aandringen van Danny – zijn functietitel op LinkedIn had gewijzigd, ontving hij felicitaties van diverse oud-collega’s. Ze waren net als hij besmet met het virus van het social netwerk en getransformeerd tot: Product Group Supervisor, Regional Assurance Synergist en Future Identity Architect.

Hij pakte er een recente sollicitatie bij en las: ‘ik werk nu als Relational Functionality Assistant en zou me bij jullie graag ontwikkelen tot Principal Team Planner…’ Hij belde de kandidaat en stelde zich voor met zijn nieuwe functietitel. “Wat zoek je precies”, vroeg hij. “Ja, wat doen jullie allemaal”, vroeg zij.

“Nou”… begon Dennis. Hij hield even in. Dynamisch werken, sprak hij tot zichzelf en dacht aan het filmpje wat Danny had laten zien. “Omwille van de tijd stuur ik je een link. Kijk daar maar even naar en als je dan nog vragen hebt…” Kon hij ondertussen mooi even Googelen op burn-out verschijnselen, want een LinkedIn-vaccin zou nog wel even op zich laten wachten.

Meer lezen over Dennis en Danny?

Dennis lanceert een idee tegen de eenzaamheid van de thuiswerker, maar Danny scoort met superfoods

Dennis kopieert vacatureteksten voor Danny en vindt alleen verknipte gasten

Hoe een vileine opmerking van Dennis de introductie van Danny’s wervingscampagne in een Passion Killer veranderde

Lekker dan! Zonder het te weten wijst Dennis kandidaten met één druk op de knop allemaal af